Voedselveiligheid, duurzaamheid en draagvlak bij de consument

27-11-2018  |  Door: Gert-Jan en Johan Buunk  |  

Voor de toekomst van de pluimveesector in Noord-West Europa is het belangrijk dat wij onderscheidende kwaliteit leveren. Als we puur op prijs gaan concurreren, delven we het onderspit tegen aanbieders uit Oost-Europa, Braziliƫ en Thailand. Wij kunnen ons onderscheiden met een verantwoorde productiewijze en veilige producten. Het is aan elke schakel om daarin zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen.
Bij De Hoop passen we het productieproces aan om te garanderen dat het voer zoƶnose-vrij onze voerfabriek verlaat. Wat betreft de verantwoorde productiewijze is het aan de sector om te laten zien hoe wij te werk gaan en wat het resultaat van onze inspanningen is. Om die reden zijn we bezig met de ontwikkeling van een CO2-meetlat die inzichtelijk maakt wat de uitstoot is van de kip of eieren die u produceert.
De discussie over de CO2-uitstoot bij de productie van vlees vindt veelal plaats op basis van emotie, zonder dat hier feitelijke cijfers aan ten grondslag liggen. Als er cijfers worden genoemd zijn ze bovendien vaak achterhaald terwijl de sector enorme stappen zet om de uitstoot te reduceren. Dat heeft te maken met nieuwe technologie, zoals u op de open dag bij Ramon en Karla Harmes in Klazienaveen kon zien. Daarnaast zien we dat de daling van de voederconversie nog steeds doorzet wat een gunstige impact heeft op de CO2-uitstoot. Een voederconversie van onder 1,0 is voor een praktijkbedrijf geen toekomstbeeld meer. De eerste praktijkkoppels hebben deze mijlpaal al weten te bereiken. Uitstekende prestaties die vaak gekoppeld zijn aan gezonde kippen, lage voetzoollaesiescores en weinig afkeur.

Dit soort succesverhalen dragen bij aan het positief uitdragen van de pluimveesector, ook richting de consument. Een bedrijf dat hierin zeer bedreven is, is het bedrijf van Roy en Maud Tomesen in Doetinchem. Zij besloten hun scharrelstallen om te bouwen voor het huisvesten van legkippen met het Beter Leven keurmerk.
Produceren wat de markt vraagt, waarbij de ondernemers volop social media inzetten om met de consumenten te communiceren die in hun eierautomaat dagverse eieren kopen. Deze praktijkvoorbeelden zijn een bron van inspiratie voor collega-pluimveehouders. Voor ons was dit de reden om de Hart voor Pluimvee trofee te introduceren. Onlangs mochten we de eerste trofee uitreiken aan Yvonne en Maurice van der Aa in Mariahout.

Wij feliciteren familie Van der Aa vanaf deze plaats nogmaals van harte met hun onderscheiding en hopen dat het een inspiratie is voor u. We zien in onze klantenkring ontzettend veel ondernemers met een Hart voor Pluimvee, dus wie weet kunnen we u binnenkort ook feliciteren met zo’n prachtige trofee.

Johan en Gert-Jan Buunk