Ondernemers met visie en vertrouwen in de toekomst

6-8-2018  |  Door: De Hoop   |  Categorie: Vleeskuikens

Ondernemerschap: de juiste keuzes maken en ervoor gaan

Het rendement tussen de Nederlandse vleeskuikenbedrijven verschilt behoorlijk. Naast ongetwijfeld een deel ‘geluk’ is het terug te voeren naar het verschil in ondernemerschap. Wat is goed ondernemerschap?

Hakvoort
De belangrijkste kernwaarde voor een ondernemer is ‘Vrijheid’, vindt Hakvoort senior. “Ik ben altijd vrij man geweest en zal dat ook altijd blijven. Dan kun je zelfstandig keuzes maken en kiezen wat het beste bij je past. Dat is voor ons een belangrijke reden om te kiezen voor het houden van reguliere kuikens. Dan heb ik niet te maken met opgelegde samenwerkingen met de broederij, het kuiken, het voer en de slachterij. Ik wil vrij blijven om te schakelen. Dat wil niet zeggen dat we voortdurend switchen. In tegendeel: wij hebben over het algemeen lange samenwerkingsverbanden. Wij voeren bijvoorbeeld al sinds 1984, met de uitstapje van slechts 1 ronde, van De Hoop. “Wij zijn rekenmeesters en ons gaat het erom wat we onder de streep overhouden. Goede technische resultaten zijn daarbij leidend. Bij het houden van vleeskuikens heb je op één variabele geen vat en dat is het kuiken zelf. Zaken als de herkomst en het vermeerderingsbedrijf, de leeftijd van de moederdieren en de infectiedruk maken elke koppel uniek. Dan is het belangrijk om de overige factoren waar mogelijk te controleren en constant te houden. Voer is er daar één van. Ik wil een constante en voorspelbare samenstelling.”

De Hoop
Het gaat steeds meer naar maatwerk. Niet alleen op bedrijfsniveau, maar zelfs op stalniveau. Dit vraagt flexibiliteit. Met de moderne technologie kan dat. Of je dat wilt is vooral een kwestie van de juiste mindset en een stapje extra willen zetten. De Hoop is met behulp van moderne technologie daarop ingericht. “Als pluimveesector moeten we produceren wat de markt vraagt. Als een deel van de consumenten een lagere bezetting wil en bereid is daarvoor te betalen, dan leveren we dat”, vertelt Gert-Jan Buunk. De Hoop is betrokken bij zowel reguliere kuikens als concepten met langzaam groeiende kuikens. “Mede dankzij ons specialisme hebben we goede voelsprieten in de markt om ontwikkelingen in beeld te krijgen. Door een uitgebreid netwerk kunnen we die ontwikkelingen omzetten in programma’s en concepten. Ondernemers verschillen. De een voelt zich thuis bij een concept terwijl een ander, zoals Hakvoort, de regie helemaal in eigen hand wil hebben. Ik zie het als onze taak om te zorgen dat de pluimveehouder het maximale uit zijn bedrijf haalt. Dat wordt een succes als wij net zo gedreven zijn als de pluimveehouder zelf. Dat heeft te maken met de mensen die bij ons werken en met de bedrijfscultuur. Wij kiezen voor ondernemerschap. “

Lees hier het uitgebreide interview uit onze zomeruitgave van Hart voor Pluimvee